Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan
Rookmelders

Advies laadpalen/oplaadpunten/oplaadvoorzieningen in parkeergarages

Zijn elektrische auto’s brandgevaarlijker?

Elektrische auto’s zijn een relatief nieuw verschijnsel en daarom liggen ze onder een vergrootglas. Die extra aandacht is goed om kritisch te kijken naar de risico's, zeker als het inpandige laadvoorzieningen betreft. Het is echter belangrijk om je te realiseren dat autobranden niet vaker voorkomen bij elektrische auto's dan bij auto's met een verbrandingsmotor maar dat door het laden en ontladen er een grotere kans op brand kan ontstaan en dat de effecten hiervan veel groter zullen zijn.

Huidige regelgeving

De minister heeft er eerst voor gekozen om het aanleggen van laadvoorzieningen in (nieuwe) parkeergarages wettelijk te verplichten en gaat daarna over tot het ontwikkelen van een NEN-norm voor de integrale brandveiligheid van parkeergarages waarin de specifieke risico’s ten aanzien van het laden en parkeren van elektrische voertuigen zal worden beschouwd. Uiteraard is het nog steeds een private afspraak tussen VVE en bewoners om het ook toe te passen in bestaande parkeergarages.

Te verwachten toekomstige regelgeving

Naar verwachting wordt per 1 juli 2022 de Omgevingswet van kracht (is uitgesteld). Onder de Omgevingswet valt het ‘Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)’, een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) waarin de voorschriften van het Bouwbesluit 2012 grotendeels worden overgenomen. Op 10 juni 2021 is er door het Ministerie van BZK een consultatie gestart van een aantal voorgenomen wijzigingen van het concept Bbl24. Dit betreft de volgende voorgenomen wijzigingen:

  • de verplichting van een sprinklerinstallatie in bepaalde typen parkeergarages.
  • een voorziening waarmee oplaadpunten van elektrische voertuigen tegelijkertijd kunnen worden uitgeschakeld en een verplichting om bij de toegang van de parkeergarage kenbaar hoe deze voorziening is uitgevoerd.
  • een verplichting om bij de toegang van de parkeergarage kenbaar te maken waar de oplaadpunten van elektrische voertuigen zich bevinden

Wijziging van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het wegnemen van belemmeringen bij de plaatsing van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeervoorzieningen in beheer bij verenigingen van eigenaars (Wet notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars) Dit wetsvoorstel strekt tot aanpassing van het appartementsrecht in het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) met als doel belemmeringen weg te nemen bij de plaatsing van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeervoorzieningen die in beheer zijn van Verenigingen van Eigenaars (hierna: VvE) door middel van een notificatieplicht (meldingsplicht). 

Bij VvE’s wordt in de splitsingsakte onderscheid gemaakt tussen privé-gedeelten en gemeenschappelijke gedeelten. Op dit moment is het zo dat in de meeste gevallen voor het plaatsen van een oplaadpunt bij een VvE toestemming van de vergadering van eigenaars benodigd is. Dit wetsvoorstel regelt dat indien één of meer appartementseigenaars een oplaadpunt op een individueel parkeervak of op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid willen plaatsen, op hem of haar de plicht rust om het VvE-bestuur hiervan in kennis te stellen (de notificatie). Doordat een kennisgeving voor het plaatsen van een oplaadpunt volstaat, vervangt de notificatie de benodigde toestemming van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt, mits het oplaadpunt conform de voorwaarden uit de bijbehorende notificatieregeling is geplaatst, hetgeen in een algemene maatregel van bestuur zal worden uitgewerkt. Met de plaatsing van het oplaadpunt op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid ontstaat geen exclusief gebruiksrecht van het parkeervak zelf.

Het kan zijn dat er in de toekomst misschien extra (veiligheids)voorzieningen dienen te worden getroffen in de parkeergarage. 

Afbeelding met binnen, auto

Automatisch gegenereerde beschrijving

Kans op het ontstaan van brand in een elektrisch voertuig in een parkeergarage

De kans op het ontstaan van brand in een geparkeerd elektrisch aangedreven voertuig in een parkeergarage is waarschijnlijk niet groter dan die in een voertuig dat wordt aangedreven door fossiele brandstoffen (Sun et al., 2020).

Als gevolg van het laden van battery packs van elektrisch aangedreven voertuigen in een parkeergarage kunnen we verwachten dat de kans op het ontstaan van brand wel groter wordt, omdat

1. er een extra activiteit wordt uitgevoerd in de parkeergarage en er derhalve sprake kan zijn van een aantal additionele brandoorzaken

2. de technologie nog volop wordt doorontwikkeld en zich daarmee nog in de fase met ‘kinderziektes’ bevindt

3. niet kan worden uitgesloten dat een bestaande elektrische installatie onvoldoende veilig is: denk bijvoorbeeld aan een elektrische installatie die het benodigde ampèrage voor het opladen niet aankan, of die beschadigd of slecht onderhouden is.

4. Vanwege de veroudering van accupakketten en het niet vervangen hiervan na de garantieperiode

Brandverloop en brandvermogen

Met betrekking tot het brandvermogen van elektrische auto’s scheelt het niet zoveel met dat van conventionele auto’s. Dit ligt rond de 4 à 10 Kilowatt per auto afhankelijk van de grootte van het voertuig en de toegepaste materialen (kunststoffen). Enkel het brandverloop is echter anders. Elektrische voertuigen waarbij batterijen zijn betrokken zijn slecht tot niet te blussen.

Wij geven dan ook het onderstaande advies aan VvE’s. Daarnaast staan er in de bijlage die ik meestuur een aantal praktische tips gegeven over het aanbrengen van laadpunten en/of waar u informatie kan halen of vinden.

 

Afbeelding met plafond, binnen, vloer, luchthaven

Automatisch gegenereerde beschrijving

Uitgangspunt

We gaan er bij dit advies vanuit dat de parkeergarage voldoet aan de brandveiligheidsvoorschriften die erop van toepassing zijn. Dit advies behandelt enkel de bijkomende maatregelen die moeten genomen worden voor:

  1. Het parkeren van elektrische voertuigen
  2. Het opladen van deze voertuigen

Wij adviseren in beginsel; om geen auto’s op te laden in parkeergarages, maar buiten de parkeergarage en dan te parkeren in de parkeergarage. Het is dan ook raadzaam om ook uw verzekering te raadplegen met betrekking tot het aanbrengen van laadpalen in een parkeergarage en aan welke technische eisen ze moeten voldoen.

Mocht u er als VvE wel voor kiezen of een verplichting heeft om laadpalen te plaatsten in de parkeergarage dan kunnen wij bij een brand waarbij een accupakket is betrokken doormiddel van een zogenaamde thermal runaway slecht of niet blussen. De schade van het bouwwerk en de constructies kan dan aanzienlijk zijn en u kunt in sommige gevallen langdurig het bouwwerk niet gebruiken vanwege de mogelijke aantasting van de draagconstructies en rookverspreiding binnen het bouwwerk.                    

Om de risico’s zoveel als mogelijk te beperken adviseren wij u:

1. Plaats elektrische voertuigen zo dicht mogelijk bij de in- of uitgang van de parkeergarage. 

2. Plaats een noodstop/noodknop bij de toegang, zodat bij calamiteiten de gehele laadvoorziening kan worden uitgeschakeld.

3. Neem in het huishoudelijk regelement op dat auto’s met storingen in motor- /accupakket niet mogen parkeren in de parkeergarage. Uiteraard adviseren wij dit gebod ook voor fietsen of elektrische scooters en scootmobielen in het regelement op te nemen.

4. Zorg voor een snelle detectie van een brand door het aanbrengen van hittemelders/lintbekabeling en CO-melders en schakel alle laadvoorzieningen automatische uit bij een alarm van de installaties. Indien deze voorzieningen al aanwezig zijn. Laat dan een sturing aanbrengen door de installateur van de brandmeldinstallatie die de laadvoorzieningen automatisch uitschakelt.

5. Gebruik het liefst geen sneloplaad voorzieningen (snelladen is een van de meest voorkomend oorzaken van een thermal runaway in een accu)Breng deugdelijke aanrijdbeveiliging van de laadpalen/oplaadpunten aan.

6. Om het zelf gaan rijden van auto’s bij brand te voorkomen zorg dat deze uit de versnelling staan en op de handrem. Geef deze instructies door aan gebruikers van de parkeergarage.

7. Zorg voor duidelijke instructies, zodat gebruikers van parkeergarages weten hoe zij moeten handelen bij calamiteiten zoals brand in een parkeergarage.

8. Gebruik alleen goedgekeurde en onbeschadigde laadkabels, geïnstalleerd door een erkend elektrotechnisch installatiebedrijf. Het aanbrengen van sprinklers of watermistsystemen is de meeste effectieve maatregel om branduitbreiding te voorkomen en de effecten van een brand te beperken.

9. Zorg dat de toxisch en brandbare rookgassen zich niet via trappenhuizen, doorvoeren en afvoeren naar de woningen kan verplaatsen. 

10. Informeer de hulpdiensten over het aantal en waar de laadpunten/laadpalen en veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht met behulp van een plattegrond.

Extra informatie

Laadvoorzieningen voor elektrisch aangedreven voertuigen maken onderdeel uit van de elektrische voorziening van een gebouw. Op basis van artikel 6.7 van het Bouwbesluit moet een bouwwerk met een voorziening voor het afnemen en gebruiken van energie hiervoor een veilige voorziening hebben. In artikel 6.8 (voorziening voor elektriciteit) van het Bouwbesluit wordt aangegeven dat een elektrische voorziening moet voldoen aan de norm NEN 1010. In deze NEN-norm zijn eisen opgenomen voor de veilige installatie van laadpalen. Bovendien gelden voor de afzonderlijke elementen van de laadvoorzieningen weer separate veiligheidseisen. Voor meer informatie over wet- en regelgeving betreffende voertuigen en laadinfrastructuur verwijzen we naar de serie internationale ‘guidelines’ van de International Electrotechnical Commission (IEC).

Afbeelding met tekst, buiten, auto, geparkeerd

Automatisch gegenereerde beschrijving

Advies over laadvoorzieningen in de openbare ruimte of op parkeerterreinen.

Advies:

Wij adviseren in beginsel; om geen auto’s op te laden nabij bouwwerken met een brandbare isolatielaag in de gevel of een gevelopening. De aangegeven afstand van 4 meter is dan ook af te raden indien de er sprake is van deze twee aspecten.

Het is dan ook raadzaam om ook u verzekering te raadplegen met betrekking tot het aanbrengen van laadpalen op het parkeerterrein en aan welke technische eisen ze moeten voldoen.

Mocht u er wel voor kiezen om de laadpalen te plaatsten nabij de gevel dan kunnen wij bij een brand waarbij een accupakket is betrokken doormiddel van een zogenaamde thermal runaway slecht of niet blussen. De schade van het bouwwerk en de constructies kan dan aanzienlijk zijn en u kunt in sommige gevallen bij een brandoverslag naar het bouwwerk, langdurig het bouwwerk niet gebruiken vanwege de mogelijke aantasting van de draagconstructies en rookverspreiding binnen het bouwwerk.                    

 Om de risico s zoveel als mogelijk te beperken adviseren wij u:

1. Plaats de laadpalen/oplaadpunten van elektrische voertuigen zo dicht mogelijk bij de in- of uitgang van het parkeerterrein.

2. Plaats geen laadpalen/oplaadpunten bij parkeerplaatsen binnen 10 meter afstand van gevels met brandbare isolatie of gevelopeningen, dit geld ook voor conventioneel aangedreven voertuigen. Indien dit niet mogelijk is adviseren wij brandwerende voorzieningen aan te brengen. (bijvoorbeeld; brandwerende platen, rolschermen of een gemetselde muur)

3. Plaats een noodstop/noodknop bij de toegang, zodat bij calamiteiten de gehele laadvoorziening kan worden uitgeschakeld.

4. Zorg voor een snelle detectie van een brand door toezicht met camera’s en zorg dat er alleen bij openingstijden van het bedrijf geladen kan worden

5. Gebruik het liefst geen snelladers (snelladen is een van de meest voorkomend oorzaken van een thermal runaway in een accucel)

6. Zorg voor een deugdelijke aanrijdbeveiliging rondom de laadpalen.

7. Gebruik alleen goedgekeurde en onbeschadigde laadkabels, geïnstalleerd, volgens de geldende normen, door een erkend elektrotechnisch installatiebedrijf.

8. Zorg voor duidelijke instructies, zodat werknemers en gasten weten hoe zij moeten handelen bij calamiteiten.

9. Informeer de hulpdiensten over het aantal en waar de laadpunten/laadpalen en veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht met behulp van een plattegrond.

10. Zorg dat de toxisch en brandbare rookgassen zich niet via deuren en ramen naar het bedrijf kan verplaatsen en blijf altijd uit de rook indien er een bluspoging wordt ondernomen.

Extra informatie

Er gelden voor de afzonderlijke elementen van de laadvoorzieningen weer separate veiligheids- en installatie-eisen. Voor meer informatie over wet- en regelgeving betreffende voertuigen en laadinfrastructuur verwijzen we naar de serie internationale ‘guidelines’ van de International Electrotechnical Commission (IEC).

Keer terug naar de vorige pagina

Vond je deze pagina nuttig?